doza de hip hop

Pe Alin neoficial îl cunosc de vreo 6 ani…e mega vorbăreţ și pasionat de muzică. Fiindcă urmează ziua lui i-am pus un text care dă enșpe mii de informaţii pe care bătrânu’ le numește amintiri 😀

Pentru curioși luaţi o doză de hip hop de la Glonţul pe care cât de curând îl veţi asculta într-o colaborare cu Arssură. Succes! 🙂

Amintirile unui dependent de Hip Hop

Hip Hop. Ce este? Teoretic ar trebui să fie o mişcare bazată pe sentimente şi pe libertate de exprimare.

Hip – înseamnă a cunoaşte, este o formă de inteligenţă, simţ, update şi relevanţă în tot ceea ce spui şi exprimi.

Hop – înseamnă o formă de mişcare. Nu poţi doar să observi o mişcare, dar hop, trebuie să o faci.

Sursa : KRS One – Hip Hop Lives

Astfel Hip Hop-ul este ceva mai mult decât muzică. Dacă stăm să analizăm ce înseamnă Hip Hop după ce am spus mai devreme, cred că aş putea să definesc acest curent ca o “mişcare inteligentă” şi relevantă.


În acest Hip Hop, sunt 4 elemente simple:

  1. MC-ing, – maeştrii de ceremonii, poeţii, care fac poezie urbană, şi încearcă să transmită mesaje, stări sau chiar să îndemne la cultură. La luptă împotriva principiilor prosteşti.
  2. DJ-ing, – acei oameni care, (în România, sunt doar băieţi momentan) prin culoarea şi feeling-ul sunetului, şi prin tehnici aparte, pregatesc un negativ, şi îl armonizează cu „ingrediente”. Taie unde trebuie, zgârie placa, scratchuri multe, freacă butoanele şi vinylul.
  3. Graffitti, – mişcare a desenatorilor prin spray-uri colorate, markere şi pixuri, nicidecum prin pastile de pe acuarele, ci manifestată pe ziduri şi clădiri prin tot felul de semnături ciudate, nume scrise, Tag-uri, Bomb-uri şi alte tehnici, care dau culoare străzilor monotone.
  4. B-Boy-ing, – oamenii care dansează, şi fac atmosferă la fiecare reprezentaţie, concert, sau chiar înfruntări. Ei sunt oamenii care ne învaţă cum să trăim acest fenomen.

De ce am început cu aceste noţiuni elementare despre Hip Hop?

Pentru că, în România anilor 2010, mişcarea denumită Hip Hop, începută în anii 94’, nu mai are nicio continuitate… Cu regret, nu mai regasesc Hip Hop-ul de altădată, nici vremurile nu mai sunt aceleaşi, au trecut, şi o dată cu ele, orice puşti de 13-14-15 ani visează să facă Rap sau Hip Hop, ca să îşi ia leafa.

De ce am adus în discuţie elementul “Rap”?

Pentru că fenomenul RAP, ( Rhytm And Poetry ) a fost principalul curent inclus în Hip Hop care i-a ajutat pe MC să îşi transmită gândurile, folosind un simplu negativ sau instrumental.

Copii de astăzi, au în cap doar Hip Hop-ul de TV al lui Puya, care prin compromisul pe care l-a făcut pentru a se comercializa această muzică, a făcut să se deschidă şi alte portiţe pentru alţi artişti care merită ascultaţi. Aici este vorba despre Spike, Guess Who, Griffo, Agresiv, Cedry2k, şi mulţi alţii.

Însă, pentru mişcarea autohtonă şi autentică a Hip Hop-ului Undergound, ce presupune libera exprimare, nu conservarea creierului, şi limitarea funcţiilor lui, această mişcare a lui Puya este văzută nu cu ochi tocmai buni de către artiştii Underground-ului, care au piese destul de bune, dar care nu au atâta susţinere.Spre exemplu Spike şi Guess Who care au fost Underground până în 2009, s-au comercializat, dar şi-au păstrat acelaşi stil de a o “spune pe bune” pe instrumentale care sună a Hip Hop, nu a manele ca ale lui Puya. K

Şi incep să mă întreb, unde sunt vremurile în care BUG Mafia, Paraziţii, R.A.C.L.A., dădeau tonul când era vorba de concerte, şi de manifestări? Unde sunt vremurile în care Vexxatu Vexx, Deceneu, Ghetto-Dacii şi Methadon 3000, conduceau Undergroundul Românesc, prin freestyle-uri unul şi unul, pe care nu te mai săturai să le asculţi? Unde sunt acum, chiar şi aceşti oameni mai noi, care au început Underground dar, unii s-au finalizat comercial fără continuitate, iar ceilalţi care continuă chiar dacă n-au susţinere? Julian, Acid, Aforic, Dragonu, Knoxx, Arssură, sunt doar câteva dintre numele care făceau istorie în perioada 2003-2006 în Undergroundul Românesc şi la ediţiile de Battle Off Da Dome.

Cine sunt eu, cel care a văzut şi a trăit toate aceste lucruri pe propria piele?

Sunt un „artist” din noul val. MC din Underground, care mai întâi de toate, am fost şi voi rămâne acelaşi ascultător fidel al acestui curent. Al oamenilor care au scris istoria, şi al oamenilor care au un potenţial imens pentru a face ARTĂ din acest curent, dar nu sunt susţinuţi.

Îmi amintesc, că, demult, de foarte mult timp, prin 95’, aveam vreo 7 ani pe vremea aia, când din banii de pâine mi-am cumpărat primul album B.U.G. Mafia apărut pe piaţă de la o tarabă, în formatul de casetă. Şi cum o ascultam doar când eram singur acasă la casetofonul ăla mare, pentru că pe vremea aceea nu existau pentru mine combine, CD-uri, acelea erau un lux pe care nu mi-l puteam permite. Îl ascultam singur acasă, de frica părinţilor, care, când mi-au descoperit caseta, am primit o “lecţie de viaţă” prin violenţă, şi am fost somat, să renunţ la această muzică pentru a nu ajunge un golan, un drogat, un ratat.

M-am hotărât să le urmez jumătate din sfat. Doar partea a II-a, întrucât muzica Hip Hop, a fost întotdeauna muzica ce pe mine

m-a inspirat, mi-a făcut curaj, şi m-a îndemnat să scriu poezii. Iniţial am fost doar un mic poet, fără nicio implicare directă în muzică.

În ceea ce priveşte muzica Rap şi Hip Hop, părinţii mei văzând că se luptă cu morile de vânt ca Don Quijote, au renunţat la vechile “trageri de guler”, dar de asemenea, au condamnat acest curent, doar pentru simplul fapt ca nu o înţelegeau, şi nu o percepeau ca pe o mişcare. Doar ca pe un lucru negativ. Care să te stopeze să gândeşti, Şi când mă gândesc, că prin acea perrioada apăruseră şi manelele….

Prin 98’, desigur, ascultam şi muzică străină pe acea vreme. Nu numai românească. Aveam deja casete cu artişti precum Onyx, KRS One, Dr. Dre, 2Pac, Eminem şi Snoop Dogg.

În timp, prin 2000, îmi aduc aminte, am intrat pe pile, la primul concert Paraziţii. Cum eram minor pe atunci, iar minorii erau trimişi urgent acasă de către organizatori, consider că am reuşit o performanţă să intru în atmosfera marilor concerte din acea vreme.

În acest timp, după concertele de Rap, Hip Hop, chiar începuse să îmi placă şi Raggae.

În 2005, am avut ocazia să merg la primul concert Raggae cu El Negro, şi Anexa1 formată din Câinele a.k.a. Sol’dat, Ais, Ken şi DJ Wicked.

Aş putea spune că a fost momentul în care mi-am dat seama că eu, indiferent cât de criticat aş putea fi, am stări comune, lucruri logice unite şi sentimente de transmis.

Prima tentativă de a mă face cunoscut a fost în 2007, prin participarea la un concurs Rap Attack, de la care nu am cele mai plăcute amintiri, întrucât impactul pe care l-am avut asupra publicului nu a fost unul aşteptat.

Cu toate acestea nu m-am demoralizat, am mers mai departe, şi în 2008 am descoperit un site, www.hiphopkulture.ro pe care se fac înfruntări verbale scrise

(Battle-uri pentru începători si nu numai), şi mi-am încercat şansa pe baza sfaturilor unor oameni mai “grei” ca mine, de la care am învăţat foarte multe lucruri atât în ceea ce priveşte impactul asupra publicului cât şi despre calitatea „pieselor”. Astfel de oameni ar fi Cedry2k – cel mai mare poet român după Eminescu, Acid – care mi-a fost mentor în ceea ce priveşte Hip Hop-ul, Arssură – prima persoană care mi-a inspirat încredere să dau freestyle pe loc, şi Maeditus – care întotdeauna m-a ajutat cu partea tehnică.

În 2009, am facut prima piesă, denumită Despre Stări.

Tot în 2009, am participat la 4 ediţii de Battle Off Da Dome, înfruntări de rime pe loc, la care am acumulat experienţă, şi dintre care am câştigat una.

Au fost competiţii organizate in 4 oraşe diferite : Timişoara, Ploieşti, Piteşti, şi Bucureşti.

La Timişoara am fost descalificat din prima rundă, La Ploieşti am ajuns în semifinală, La Piteşti am câştigat ediţia, iar la Bucureşti am ajuns în finală.

Mai jos este un freestyle battle care l-am dat la prima ediţie la Timişoara. Tot ce am spus acolo au fost idei spuse pe moment. Imi pare rău pentru calitatea audio.

http://www.agenda.ro/main/video_page/clubbing/949.html?video_id=3463&confirm_age=1

În februarie 2010 am revenit în Bucureşti pentru a participa la Battle Off Da Dome, la care am obţinut locul 3 de această dată, dar singura satisfacţie pentru mine, în momentul de faţă vizavi de aceste concerte este faptul că am reuşit să apropii publicul de sentimentele şi de lucrurile pe care le spuneam. Iar faptul că am fost aplaudat, ci nu huiduit când am ieşit de pe scenă, îmi conferă cea mai mare satisfacţie.

În prezent, lucrez la un proiect în care o să fie implicaţi şi oameni mai cunoscuţi, este vorba despre nişte piese care încearcă să vină cu un suflu nou, pe partea de exprimare a sentimentelor şi pe partea de mesaj. Atât vă pot spune momentan.

Despre planuri de viitor, mai aştept să primesc şi păreri despre cum este percepută această mişcare şi de către oameni care nu sunt foarte atraşi de acest fenomen.

Cât despre ARTĂ, o să susţin Hip Hop-ul autentic indiferent de dificultăţile de parcurs, şi dau cu pace Labelului pe care îl simt alături de mine în acest moment,  Hip Hop Junkie Records. Pentru mai multe detalii privind Labelul Hip Hop Junkie, accesaţi www.hhjrecords.ro , şi dau cu pace oamenilor de acolo : Acid, Maeditus, DJ Nemo şi Mixu.

Pentru contact, mă puteţi găsi pe hi5‚ =)) http://www.hi5.com/friend/profile/displaySameProfile.do?userid=71463277 şi pe www.hiphopkulture.ro secţiunea Battle-uri, sau chiar şi pe mess, ID mchwk34.

În incheiere, celor care m-au suportat până acum :)), vă scriu această poezie care m-a inspirat acum mult timp.

Mii de versuri şi rânduri, gândite dar nu scrise,

Mii de lucruri şi frânturi, gândite dar nu zise,

Mii de fluturi prin gânduri, zburând spre vise neatinse,

Mii de dorinţe încă aprinse, mii de speranţe nestinse,

Mii de foi scrise, umplute cu mii de versuri în venin,

Mii de ştersături, de scursuri, mii de muşcături de rechin,

Mii de greşeli, făcute-ntr-un permanent drum spre declin,

Mii de momente în care, mai aveam doar un suspin,

Mii de înţepături de ace, înfipte adânc în torace,

Mii de demoni, drace… ,ce mintea vor să mi-o-ncarce,

Mii de armate pregătite, pe mine înaintând ca să mă calce,

Mii de mine pregătite, mii de victime vor face,

Mii de puştoaice, uitând de copilărie, vor s-o facă pe lovele,

Mii de puştani închişi, pentru că îşi crează belele,

Mii de probleme, mii de întrebări fără răspuns,

Mii de clipe în care, de săgeţi în suflet sunt pătruns,

Mii de minciuni, mii de false minuni, de prieteni “buni”,

Mii de ficţiuni şi acţiuni, spuse şi făcute de mii de nebuni,

Mii de oameni ce-şi uită şi proprii străbuni,

Mii de oameni ce ne judecă doar pentru că suntem români,

Mii de mile pe drum, mii de kile în spate,

Mii de persoane ce cred, că dacă pot bate, ştiu karate,

Mii de şmecheri îşi fac spate, dar brigada le fuge din prima,

Mii de oameni ce pierd o fată, şi încep a se deprima,

Mii de dureri simt, încât nimic nu mă poate anima,

Mii de confuzii, dar oricum şi oricând pot găsi rima,

Mii de iluzii, mii de anestezii şi perfuzii, o ard ca andaluzii,

Mii de căcaturi şi nu mai zic, că-s mii de aluzii

Pace!  🙂

3 thoughts on “doza de hip hop

  1. Întotdeauna mă calcă pe creieri când spre alternativă la producţiile manelistice semnate Puya ni se oferă nişte nume care vezi doamne ar reprezenta elita undergroundului actual, precum Spike sau Arssură – care, fără discuţie aduc contribuţii mulţumitoare hip-hop-ului românesc, cu toate astea, ca răspuns la supoziţia că “undergroundul nu mai produce ca pe vremuri” sau “toată lumea se comercializează”, ei bine, aflaţi de la mine că undergroundul românesc trăieşte bine-mersi sub umbrela Facem Records care produce fără discuţie cel mai de calitate content din ultima vreme, materializat în 2009 prin “Reacţii Adverse” a lui Carbon, “Poezie Balistică” de Cedry2k şi capodopera “2012” a inegalabilului crew format din Aforic, Subşapte şi ADN (un geniu). Urmează anul acesta mixtape-urile lui Doc şi Deliric1, aşa cine nu a aflat încă – “controlu înseamnă CTC şi deocamdată nu-l preia NIMENI”

    Like

Leave a Reply

